مرجع مهندسی پزشکی ایران

کاربرد اسپینر به عنوان سانتریفوژ آزمایشگاهی

کاربرد اسپینر به عنوان سانتریفوژ آزمایشگاهی محققان تایوانی در تحقیق جدید خود موفق شدند آزمایش خون را با ...

کاربرد اسپینر به عنوان سانتریفوژ آزمایشگاهی


محققان تایوانی در تحقیق جدید خود موفق شدند آزمایش خون را با استفاده از یک اسپینر انجام دهند.

به نظر می‌رسد در میان ابزارهایی که برای سرگرمی طراحی شده‌اند، فیجت اسپینرها (Fidget Spinners) از همه عجیب‌تر باشند. اخیراً محققان دانشگاه ملی تایوان (NTU) دریافته‌اند که می‌توان از این ابزار برای آزمایش نمونه‌های خون افراد در مناطق محروم استفاده کرد.

کاربرد اسپینر به عنوان سانتریفوژ آزمایشگاهی

اسپینرها معمولاً از سه شاخه سنگین تشکیل شده و یک بلبرینگ نیز دارد که در مرکز آن قرار گرفته است. کاربر برای غلبه بر مشکل تمرکز یا مقابله با استرس، مرکز اسپینر را در دست می‌گیرد و شاخه‌های آن را به گردش درمی‌آورد.


یکی از تجهیزاتی که می‌توان از آن برای آزمایش نمونه‌های خونی استفاده کرد، سانتریفوژ (Centrifuge) است که نیروی گریز از مرکز را برای جداسازی پلاسما از گلبول‌های قرمز و سایر اجزای خون به کار می‌گیرد. پلاسما، حاوی پروتئین، ویروس و مواد دیگری است که حاکی از وجود بیماری هستند. استفاده از سانتریفوژها، هزینه‌بر است و همچنین به یک منبع نیرو نیاز دارد؛ در نتیجه موجب می‌شود به‌کارگیری آن در کشورهای در حال توسعه یا دورافتاده دشوار باشد.

کاربرد اسپینر به عنوان سانتریفوژ آزمایشگاهی

محققان دانشگاه ملی تایوان، کاربرد اسپینر را برای این هدف بررسی کردند. آنها برای این کار، نمونه‌های خون را در سه لوله مویین قرار داده و در آنها را محکم کردند؛ سپس لوله‌ها را به شاخه‌های اسپینر بستند.

در این تحقیق مشخص شد که حرکت دادن اسپینر با انگشت و چرخاندن آن برای سه تا پنج بار، می‌تواند امکان جداسازی ۳۰ درصد پلاسما را با دقت ۹۹ درصد فراهم کند. این فرآیند، تنها چهار تا هفت دقیقه زمان برد. پس از بررسی پلاسمای جدا شده، پروتئین HIV نوع ۱ که به خون اضافه شده بود، با موفقیت شناسایی شد.


 


 

کد امنیتی رفرش

آشنایی با مهندسی پزشکی

آشنایی با تجهیزات پزشکی

آشنایی با تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی

اخبار و تازه‌های مهندسی پزشکی

مقالات مهندسی پزشکی

جزوات دانشگاهی و نمونه سوالات امتحانی

معرفی کتاب ، نرم افزار و سایت

ویدیو و انیمیشن آموزشی

دانلود فایل