مرجع مهندسی پزشکی ایران

مجموعه مقالات با موضوع روش های حذف نویز از تصاویر اکوکاردیوگرافی

مجموعه مقالات با موضوع "روش های حذف نویز از تصاویر اکوکاردیوگرافی"   این مجموعه شامل چهار مقاله تخصصی با ...

مجموعه مقالات با موضوع "روش های حذف نویز از تصاویر اکوکاردیوگرافی"

 

این مجموعه شامل چهار مقاله تخصصی با موضوع "روش های حذف نویز از تصاویر اکوکاردیوگرافی" می باشد که به دو زبان انگلیسی و فارسی و در قالب فایل PDF برای شما کاربران محترم آماده شده است.

از خانم بهار صالحی (کارشناس مهندسی پزشکی بیوالکتریک) که این مقالات را در اختیار سایت قرار دادند ، صمیمانه متشکریم.

Noise Reduction In Echocardiographic Images

 

١- روش های کاهش نویز اسپکل در سیکل های قلبی
نویز اسپکل ، نویزی است که در تمام تصویر وجود داشته و مسئله مهمی در حوزه تصویربرداری محسوب می شود. زیرا اسپکل منبع اصلی نویز در اکوگرافی و تصاویر اکوکاردیوگرافی است و باید آن را بدون اثر گذاری بر ویژگی های تصویر کاهش داد. علی رغم مطالعات وسیعی که در خصوص حذف نویز اسپکل انجام شده ، ولی هنوز هم روش جامعی وجود ندارد که قادر به پوشش تمام محدودیت ها باشد. در این مطالعه ، سه تکنیک برای حذف اسپکل در تصاویر اکوکاردیوگرافی همراه با سیکل های قلبی برای نمای رأس دو حفره (A2C) ، دید رأس چهار حفره (A4C) ، دید محور دراز (parasternal (LAX و دید محور کوتاه (parasternal (SAX مورد استفاده قرار گرفته و نتایجشان با هم مقایسه می شود. برای دستیابی به عملکرد و کارایی فیلترها ، ضریب همبستگی (CoC) مورد استفاده قرار می گیرد. بعد از این آنالیز ، روش فیلترینگ مناسب پیشنهاد می گردد.

* برای دانلود متن کامل این مقاله به انگلیسی و فارسی ، روی گزینه زیر کلیک نمایید.

 

برای دانلود فایل PDF مقاله کلیک کنید.

 

 

٢- کاهش اسپکل در تصاویر اکوکاردیوگرافی
نویز اسپکل مشکلی عمده است که در پردازش تصاویر اکوکاردیوگرافی مطرح می شود. در این مقاله تکنیک های هموارساز تطبیقی برای کاهش اسپکل در تصاویر دو بعدی اکوکاردیوگرافی ارائه می گردند.
در اولین مرحله ، فیلترهای Frost ، Kuan و Lee را بر اساس شیوه طراحی حداقل میانگین مربعات خطا (MMSE) مورد استفاده قرار می دهیم.
علاوه بر این ، شیوه انتشار غیر ایزوتروپیک یا ناهمسانگرد برای حذف نویز تصاویر اکوکاردیوگرافی استفاده می شود. این شیوه روشی جدید است که از کانولوشن با یک گوسی حاصل شده و امکان کاهش نویز در تصاویر را بدون بلورینگ مرزها در نواحی مختلف برای ما فراهم می کند.
معیارهای تعیین عملکرد فیلترهای مورد مطالعه تعریف و محاسبه می شود. به همین منظور ، ما نسبت میانگین سطح خاکستری ، نسبت شاخص اسپکل و پارامتر گذار را ذکر می کنیم.
اندازه گیری های کمی سودمندی فیلتر انتشار ناهمسانگرد را به منظور کاهش اسپکل و حفظ لبه اثبات می کنند.

* برای دانلود متن کامل این مقاله به انگلیسی و فارسی ، روی گزینه زیر کلیک نمایید.

 

برای دانلود فایل PDF مقاله کلیک کنید.

 

 

٣- اهمیت پیش پردازش در استخراج کانتورها از تصاویر اکوکاردیوگرافی نویزی
استخراج کانتور از تصاویر اکوکاردیوگرافی دو بعدی در پردازش تصویر دیجیتال چالشی محسوب می شود. این امر اساساً به دلیل نویز زیاد ، کیفیت کم این تصاویر و آرتیفکت هایی از قبیل عضلات پاپیلاری ، ساختارهای درون حفره و دریچه های است که می توانند با ردیابی مرزهای درون قلبی تداخل داشته باشند.
در این مقاله ، ما تکنیکی را برای استخراج کانتورهای مرزهای قلب از طریق رشته ای از تصاویر اکوکاردیوگرافی ارائه خواهیم کرد که با پیش پردازش جهت کاهش نویز و تولید کیفیت بهتری از تصویر آغاز می شود. با پیش پردازش تصاویر، لبه های نامعلوم و ناواضح حذف شده و می توان آشکارسازی دقیقی از مرزهای قلب و حرکات دریچه های قلب داشت.

* برای دانلود متن کامل این مقاله به انگلیسی و فارسی ، روی گزینه زیر کلیک نمایید.

 

برای دانلود فایل PDF مقاله کلیک کنید.

 

 

٤- کاهش نویز اسپکل در تصاویر اکوکاردیوگرافی توسط یک فیلتر باریک مکعبی یا فضایی (cubic spline)
یکی از مشکلات عمده در پردازش تصاویر بایومدیکال کاهش نویز است. این مسئله زمانی مهم تر می شود که نویز ماهیت ضرب شوندگی داشته باشد (نویز اسپکل) ، به عنوان نمونه اگر شیء مورد آنالیز یک تصویر اولتراسونیک باشد. در این مقاله ما مروری بر تکنیک هایی خواهیم داشت که می توان از آنها جهت کاهش این نوع نویز بر روی دید چهار حفره تصاویر اکوکاردیوگرافی B-mode به روشی مناسب استفاده کرد. روش های مختلف فیلترینگ غیر خطی ، تکنیک های تطبیقی مبتنی بر ordering آماری و درون یابی نوار باریک فضایی بررسی شده و نشان داده خواهد شد که این شیوه ها برای این هدف مناسب هستند ولی با توجه به نتایج کیفی و کمی ای که ما بدست آورده ایم ، می توان تصدیق کرد که فیلتر باریک فضایی (cubic spline) مناسب ترین فیلتری است که ما بررسی کرده ایم.

* برای دانلود متن کامل این مقاله به انگلیسی و فارسی ، روی گزینه زیر کلیک نمایید.

 

برای دانلود فایل PDF مقاله کلیک کنید.

 

 

 

کلمات کلیدی: biomedical engineering ، مهندسی پزشکی ، آشنایی با مهندسی پزشکی ، معرفی مهندسی پزشکی ، مهندسی پزشکی گرایش بالینی ، مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک ، مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک ، مهندسی پزشکی گرایش بیومتریال (بیومواد) ، مهندسی پزشکی ایران ، مهندسی پزشکی دانشگاه پیام نور ، پایگاه آموزشی و اطلاع رسانی مهندسی پزشکی ، اخبار و تازه های مهندسی پزشکی ، مقالات مهندسی پزشکی ، آموزش مهندسی پزشکی ، دانلود کتاب های مهندسی پزشکی ، دانلود جزوه های مهندسی پزشکی ، دانلود نمونه سوالات امتحانی مهندسی پزشکی ، کاهش اسپکل ، فیلترهای Lee ، Kuan و Frost ، انتشار ناهمسانگرد ، معیارهای عملکرد ، تصاویر اکوکاردیوگرافی ، حذف اسپکل ، ضریب همبستگی ، کاهش نویز ، آشکارسازی لبه ، نویز اسپکل اولتراسوند ، فیلترهای تطبیقی ، Cubic Spline ، تصویربرداری پزشکی

کد امنیتی رفرش

آشنایی با مهندسی پزشکی

آشنایی با تجهیزات پزشکی

آشنایی با تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی

اخبار و تازه‌های مهندسی پزشکی

مقالات مهندسی پزشکی

جزوات دانشگاهی و نمونه سوالات امتحانی

معرفی کتاب ، نرم افزار و سایت

ویدیو و انیمیشن آموزشی

دانلود فایل